Forslag til reguleringsplan - 2005

Denne artikkelen ble første gang postet 22.09.05

Planen er ennå ikke lagt ut til høring, men disse opprissene viser hva som ligger inne til behandling hos kommunen.

De har stort magamål de (arkitektene Bjerk og Bjørge, utbygger Linstow Eiendom, og byrådsleder Monica Mæland) som kaller dette en "tilpasset" eller "moderat" utbygging. Det eneste man synes å tilpasse seg er ønsket om maksimal utnyttelse og tilsvarende høy profitt, alt på bekostning av de som bor i denne delen av byen.

I nordvest


Her kommer det tydelig fram at blokken vil bryte siktlinjen til toppen av åsen når bygningen sees nede fra Bergensdalen (f eks fra Fjøsangerveien).

Lengden på denne kolossen med 24 boenheter er over 55 meter, sammenhengende. Bygningen strekker seg dessuten langt inn i terrenget bakenfor og kommer åpenbart i konflikt med lekeområdet inne på åsen. Til sammenligning tillater gjeldende reguleringsplan en bygning med fire leiligheter i to etasjer på denne eiendommen.

Linstow vil ikke oppgi høyden på heishuset. Det kommer høyere enn hva som er vist på tegningen, omtrent 4 meter høyere enn siste stoppested.

Snittet er dessuten lagt et sted hvor avstanden fra veien og opp til toppen er 15 meter. Lenger ned mot sør vil høydeforskjellen bli enda større, og i tillegg kommer heishus og ventilasjonsanlegg.


Her er bygningen inntegnet på kartet. Legg merke til kote 63, merket med rødt. Dette er toppen av åsen slik den fremstår i nærområdet. Bygget kommer godt over denne høyden i hele sin lengde. Høydedraget som er tegnet inn på opprisset øverst ligger nesten 50 meter bak bygningen (jmf punktet markert med 69,8 på plantegningen  over). For å se denne delen av åsen over blokka må du stå langt oppe på Løvstakksiden.

Den blå pilen viser det som trolig blir en utgang på baksiden. Området bak blokken vil bli flatere som et resultat av nødvendig masseuttak og deretter i praksis privatisert ettersom det er det eneste uteområdet som eventuelle beboere i blokken vil ha tilgang til. I dag er dette et område hvor barna kan leke uforstyrret.


Denne bildemontasjen er en illustrasjon av hvordan bygningen i nordvest kan komme til å ta seg ut sett nede fra Kristianborgvannet. Alle mål er ikke 100% nøyaktige, men sammenlign gjerne med fasadetegningen øverst på denne siden. Missforholdet mellom den eksisterende bebyggelsen og den blokken kommer tydelig frem.

Sett fra denne vinkelen vil det foreslåtte bygget dominere det visuelle intrykket totalt. Hva det er som "signaliserer friområde" kan en jo saktens spørre seg.

I sørvest, ved kirken


Kirken, klokketårenet og kirkegårdsmuren er ikke tegnet inn, og viser ikke den visuelle konflikten som vil oppstå.

Her ser vi også at siktlinjen opp til toppen av åsen brytes når man står i Kirkeveien, ved urnelunden.

Her er heller ikke heishusets høyde angitt, og på samme måte som i nordvest har arkitektene valgt å legge snittet et annet sted enn der høydeforskjellen til Kirkeveien er størst.


Her ser vi at det er avsatt 2, kanskje 3 parkeringsplasser til biler som det ikke er plass til i parkeringskjelleren. Øvrige biler må nødvendigvis parkere ved kirken.


Dette er sett fra Fjøsangersiden, like over Rema 1000. De som kommer fra Løvstakksiden på tur til Langeskogen passerer her. Nybygget titter fram ved siden av klokketårnet. Vinterstid, når det ikke er blader på trærene, kommer det til å se enda verre ut.Denne artikkelen ble første gang postet 22.09.05



 Forslag til  reguleringsplan i nordvest.


 Forslag til  reguleringsplan i sørvest.


 Bnr 1045 med kotehøyder. Bergenskart.no.
>>> Se de konkrete konsekvensene <<<

Noen forhold som er viktige å legge merke til:
  1. Byggegrenser
    • tegningene til høyre er kun "illustrende", men viser ikke inngrepene vil bli gjort i terrenget
  2. Utnytting og byggehøyder
    • 95 % utnyttelsesgrad i sør og 135 % i nord.
    • I nord er maks byggehøyde foreslått til 66,5, men heis og trappehus kommer enda høyere.
  3. Parkering
    • 1 bil per leilighet. Alle andre biler må parkeres langs veien.
  4. Kjøreveg
    • Skal utvides til totalt 6 meter (4 meter vei + 2 meter fortau)
Det er flere forhold ved dette forslaget som er svært problematiske, både med tanke dimensjoneringen av de bygningene som skisseres og hvorvidt det trafikale faktisk lar seg gjennomføre.

Plannr.: P. 022.00.00 - Saksnr.: 200305674
dat./rev.: 29.06.05 -

BERGEN KOMMUNE
Bydel: Fana
Plannr.: P. 3.022.04.01
Reguleringsbestemmelser for:
Del av STORETVEITÅSEN
gnr/bnr 113/1045 og 1044 m.fl.,

Reguleringsendring
Intensjonen med planen er å legge til rette for:
  1. Nye boliger i et attraktivt boligområde.
  2. Bevare mest mulig av Storetveitåsen som friområde for kommende generasjoner.
  3. Bevare Storetveitåsens ”grønne silhuett” i Bergens-
  4. dalen.
  5. Bedre tilkomsten til eksisterende friområde.
  6. Bedre trafikksikkerheten langs Storetveitåsen.
§ 1 - GENERELT
1.1 Planområdet er avgrenset med stiplet strek på kart i målestokk 1:1000.

1.2 Arealene i planområdet skal nyttes til følgende formål:
  • Byggeområde for boliger med tilhørende anlegg. (B) + (FS)
  • Offentlig trafikkområde
  • Friområde
  • Felles avkjørsel/ (veiareal)

§ 2 - FELLES BESTEMMELSER

2.1 Dokumentasjon til rammesøknad
I forbindelse med rammesøknad skal det vedlegges
situasjonsplan i målestokk 1:500 med utsnitt av
delområder i målestokk 1:200, som viser hvordan
ubebygd del av tomt skal utnyttes.

Situasjonsplanen skal vise:
- turveier i friområdet
- terrengbehandling med høydeangivelse
- forstøtningsmurer, trapper og gjerder
- vegetasjon
- terrasser og uteplasser
- adkomstveier og parkering
- plass for avfallsortering og postkasser

2.2 Rekkefølge
Turvei i friområdet F1, samt fortau langs
Storetveitåsen, skal være ferdig opparbeidet før det
kan gis midlertidig brukstillatelse/ ferdigattest for
tilhørende boligfelt.

2.3 Automatisk fredete kulturminner
Dersom funn, gjenstander eller konstruksjoner oppdages i forbindelse med gravearbeidene, skal arbeidet stanses omgående og fylkeskonservatoren underrettes, jfr. Lov om kulturminner § 8 2. ledd.

2.4 Parkering
Antall parkeringsplasser for byggeområdene skal beregnes og opparbeides i henhold til parkeringsnorm for Bergen kommune.

§ 3 - BYGGEOMRÅDER/ BOLIG
(pbl § 25, 1. ledd nr.1)

3.1 Blokkbebyggelse B1 og B2
I område B1 og B2 tillates oppført blokkbebyggelse.

3.1.1 Byggegrenser og plassering av bebyggelsen
De viste bygningene er illustrerende.
Eksakt plassering vil bli godkjent av kommunen ved byggesaksbehandlingen.
Ny bebyggelse skal plasseres innenfor vist byggegrense på plankart.

3.1.2 Krav til utforming
Ny boligbebyggelse skal tilpasses eksisterende terreng.

3.1.3 Uteoppholdsarealer

Som del av uteoppholdsareal for boligene i B1 og B2 kan friområder på Storetveitåsen nyttes, forutsatt at adkomst til disse områdene opparbeides også for allmenheten.
Omfanget av opparbeidelsene skal fremgå av rammesøknaden.

3.1.4 Grad av utnytting og byggehøyder

Tomteutnyttelse: B1 %TU 95 %
B1 %TU 135 %

Areal i garasje inngår ikke i beregningsgrunnlaget.

Maks. Gesims- og mønehøyde for ny bebyggelse er kote + 63 for B1 og kote + 66,5 for B2.

Nytt heis- og trappehus kan tillates oppført med høyerere gesims- og mønehøyde enn kote + 63 for B1 og + 66,5 for B2.

Antall etasjer
Boligbygg i maks. 4 etg. + garasjekjeller tillates oppført i område B1 og maks. 5 etg. + garasjekjeller for område B2.

3.1.5 Parkering
Det skal anlegges parkeringsplasser på egen grunn etter en parkeringsnorm på 1,0 pr. boligenhet i felles parkeringsanlegg for blokkbebyggelsen.

3.2 Frittligende småhusbebyggelse FS1, FS2
Område FS1 og FS2 viser eksisterende bebyggelse som er frittliggende småhusbebyggelse.
Utnyttelsesgrad og byggehøyde settes lik eksisterende.
Småhusbebyggelsen skal plasseres innenfor vist
byggelinje på plankart.

§ 4 - OFFENTLIGE TRAFIKKOMRÅDER
(pbl § 25, 1. ledd nr.3)

4.1.1 Kjøreveg
Offentlige trafikkområde omfatter eksisterende kjørevei, Storetveitåsen. Veibredden skal være minimum 4m. Møteplasser skal anlegges som vist på plankart.
Offentlig kjøreveg skal ha fast dekke.

4.1.2 Fortau
Fortau med bredde 2 m skal anlegges, som vist på plankart, langs 1 side av eksisterende kjørevei, Storetveitåsen.
Offentlig fortau skal ha fast dekke.

§ 5 - FRIOMRÅDER
(pbl § 25, 1. ledd nr.4)
Turvei fra Storetveitåsen v/Hasselstien (F1) skal etableres for å bedre adkomsten til friområdet på Storetveitåsen.

§ 6 - SPESIALOMRÅDER
(pbl § 25, 1. ledd nr.6)
6.1 Frisiktsone
I frisiktsonene skal det til en hver tid være fri sikt 0,5 m over tilstøtende vegers plan.

§ 7 - FELLESOMRÅDER
(pbl § 25, 1. ledd nr.7)
7.1 Felles avkjørsel
Nye avkjørsler er vist med illustrerende piler på plankart.
Eksakt plassering vil bli godkjent av kommunen ved byggesaksbehandlingen.
Eksisterende avkjørsler opprettholdes, der dette fremgår med adkomstpiler på plankartet.